1999 |
Deklaracja Bolońska z 15 czerwca 1999 roku zawiera następujące postulaty:
- wprowadzenie łatwo czytelnych i porównywalnych stopni (dyplomów), wraz z Suplementem do dyplomu ułatwiającym uznanie kwalifikacji,
- wprowadzenie dwustopniowego systemu kształcenia: studia pierwszego stopnia trwające przynajmniej 3 lata i kończące się tytułem zawodowym oraz studia drugiego stopnia,
- wprowadzenie punktowego systemu rozliczania osiągnięć studentów- ECTS (z sukcesem wykorzystywanego w programie SOCRATES-Erasmus),
- zwiększenie mobilności studentów, nauczycieli akademickich i pracowników administracji,
- współdziałanie w zakresie zapewniania jakości kształcenia,
- propagowanie problematyki europejskiej w kształceniu.
|
29 państw (w tym Polska) |
2001 |
Główne zagadnienia:
- rozwój kształcenia ustawicznego, „przez całe życie” (lifelong learning),
- współpraca instytucji szkolnictwa wyższego i studentów przy realizacji PB,
- propagowanie atrakcyjności Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego poza Europą,
- harmonizacja metod zapewniających jakość kształcenia, usprawniających zaliczanie okresów studiów odbywanych na innej uczelni niż macierzysta.
|
33 państwa |
2003 |
Komunikat Berliński poza podsumowaniem spełniania założeń Deklaracji Bolońskiej i Komunikatu Praskiego, nawołuje do przyspieszenia realizacji celów krótkoterminowych:
- nadrobienie zaległości przez niektóre państwa we wprowadzaniu dwustopniowego systemu studiów, a następnie poszerzenie o trzeci stopień -studia doktoranckie,
- wydawanie Suplementów do dyplomów w europejskich językach, automatycznie po zakończeniu studiów,
- rozpoczęcie wdrażania wewnętrznych systemów zapewniania jakości.
|
40 państw |
2005 |
W maju 2005 r. Ministrowie szkolnictwa wyższego dokonali przeglądu dotychczasowych osiągnięć Procesu Bolońskiego (stocktaking) i określili priorytety na kolejne lata, do roku 2010:
- podkreślono wiodącą rolę uczelni, pracowników i studentów w rozwoju Procesu Bolońskiego,
- dostosowanie i poszerzenie krajowych ram kwalifikacji w państwach-sygnatariuszach, zgodnie z wymogami Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego do roku 2010,
- zwiększenie rozpoznawalności stopni i dyplomów studiów wyższych, oraz dokonanie odpowiednich zmian legislacyjnych,
- wzmocnienie współpracy Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego z Europejską Przestrzenią Badawczą.
|
45 państw |
2007 |
Konferencja z udziałem 46 europejskich ministrów szkolnictwa wyższego, która odbyła się w dniach 17-18 maja w Londynie.
Podczas spotkania dokonano podsumowania dotychczasowych osiągnięć w ramach Procesu oraz ustalono priorytety działań na najbliższy okres.
Komunikat londyński, będący dokumentem końcowym konferencji, skupia się na następujących priorytetach: mobilność studentów i wykładowców, system kształcenia w dwóch cyklach, uznawalność kwalifikacji, zapewnienie wysokiej jakości kształcenia, studia doktoranckie, zatrudnialność absolwentów oraz Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w wymiarze globalnym.
Dokument zawiera również wytyczne dla najbliższych działań. Podkreśla rangę kształcenia przez całe życie. Opisuje znaczny postęp, który został dokonany w obszarze trójstopniowego systemu kształcenia oraz redukcji barier pomiędzy cyklami. Zaleca dalszy wysiłek we właściwym wdrażaniu punktacji ECTS opartej na rzeczywistym obciążeniu studenta. Komunikat wspomina również o wymiarze społecznym i roli, jaką szkolnictwo wyższe powinno odgrywać w procesie wychowawczym oraz kwestii ustanowienia europejskich instytucji dbających o jakość nauczania.
|
46 państw |
2009 |
Konferencja Ministrów w ,b>Leuven/Louvain-la-Neuve odbyła się w dniach 28-29 kwietnia. W czasie spotkania dokonano podsumowania dotychczasowych osiągnięć oraz określono priorytety do roku 2020.
Uczenie się dla przyszłości: priorytety dla szkolnictwa wyższego w nadchodzącej dekadzie
- Wymiar społeczny: równy dostęp i możliwość ukończenia studiów
- Uczenie się przez całe życie
- Zatrudnialność
- Kształcenie ukierunkowane na studenta i misja dydaktyczna szkolnictwa wyższego
- Edukacja, badania i innowacje
- Otwartość w wymiarze międzynarodowym
- Mobilność
- Zbieranie danych
- Wielowymiarowe narzędzia służące zwiększaniu przejrzystości
- Finansowanie
|
46 państw |
2010 |
W dniach 11-12 marca 2010 odbyła się w Budapeszcie i Wiedniu kolejna konferencja ministrów ds. szkolnictwa wyższego krajów uczestniczących w Procesie Bolońskim.
Do Procesu Bolońskiego został przyjęty Kazachstan. Podczas sesji plenarnych omówiono kluczowe elementy Procesu Bolońskiego:
- reformę programów i stopni studiów,
- współpracę w zakresie zapewnienia jakości kształcenia,
- mobilność oraz uznawalność,
- wymiar społeczny Procesu Bolońskiego.
Konferencja zakończyła się przyjęciem Deklaracji z Budapesztu i Wiednia w sprawie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.
Następne spotkanie ministerialne w sprawie oceny osiągniętego postępu i rozwoju programu działań zostanie zorganizowane przez Rumunię, w Bukareszcie, w dniach 26-27 kwietnia 2012 roku.
|
47 państw |
2012 |
W dniach 26 - 27 kwietnia 2012r. odbyła się w Bukareszcie kolejna Konferencji Ministrów Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EHEA)
W konferencji wzięło udział 47 delegacji krajów biorących udział w Procesie Bolońskim, przedstawiciele Komisji Europejskiej, delegacje 23 państw spoza Obszaru, oraz przedstawiciele kilkunastu międzynarodowych organizacji działających w sektorze szkolnictwa wyższego.
Konferencji towarzyszyło tzw. Bologna Policy Forum, skierowane do krajów spoza Europy zainteresowanych osiągnięciami Procesu Bolońskiego.
Podczas konferencji podsumowano stan implementacji Procesu Bolońskiego od ostatniej konferencji ministrów ds. szkolnictwa wyższego krajów biorących udział w Procesie Bolońskim, która odbyła się w Leuven i Louvain-la-Nuave w kwietniu 2009r. Zaprezentowano główne wyniki Raportu Implementacyjnego, stanowiącego analizę porównawczą stanu wdrażania założeń Procesu w 47 państwach EHEA.
Najważniejszym dokumentem przyjętym podczas konferencji Ministrów EHEA jest Komunikat. Określa on trzy główne priorytety we wdrażaniu Procesu Bolońskiego na najbliższe trzy lata tj.:
- Zapewnienie wysokiej jakości szkolnictwa wyższego dla wszystkich.
- Zwiększenie zatrudnialności absolwentów.
- Poprawę skali oraz jakości w zakresie mobilności.
|
47 państw |