uz-logo-pion-2.png

Opisy zakresu tematycznego zajęć

Wychowanie fizyczne w Uniwersytecie Zielonogórski jest realizowany w formie ćwiczeń, a celem przedmiotu jest rozwijanie zainteresowań związanych ze sportem i rekreacją ruchową, kształtowanie umiejętności zaspokajania potrzeb związanych z ruchem, sprawnością fizyczną oraz dbałością o własne zdrowie.Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji obejmuje edukację prozdrowotna poprzez wychowanie fizyczne i sport, ogólna charakterystykę i podstawowe przepisy wybranych dyscyplin sportowych oraz praktyczne umiejętności z zakresu wybranych dyscyplin sportowych.

SWFiS oferuje następujące rodzaje zajęć:

  1. AQUA AEROBIC
  2. BIEGOWE FORMY RUCHU
  3. BOCCIA I INNE GRY SPORTOWE
  4. CORE & STRETCH
  5. FITNESS
  6. KOSZYKÓWKA
  7. KULTURYSTYKA
  8. NORDIC WALKING
  9. PIŁKA NOŻNA
  10. PŁYWANIE
  11. REHABILITACJA
  12. SIATKÓWKA
  13. ZAJĘCIA OGÓLNOROZWOJOWE
  14. ZDROWY KRĘGOSŁUP
  15. RAJD TREKKINGOWY W KARKONOSZACH
  16. SPŁYW KAJAKOWY RZEKĄ OBRĄ

1. AQUA AEROBIC

­miejsce: pływalnia MOSiR, ul. Wyspiańskiego
­prowadzący: mgr Marta Dalecka
­opis przedmiotu: zajęcia odbywają się w godzinach wieczornych, skierowane są przede wszystkim do kobiet. Dzięki przyborom wypornościowym w zajęciach mogą brać udział również osoby nie umiejące pływać. Zajęcia prowadzone są przy muzyce z wykorzystaniem różnych form aquafitnessu takich jak: aqua aerobik, aqua aerobik z wykorzystaniem sprzętu specjalistycznego, hydrorobik, aqua jogging, aquawalking, aqua body pump.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Aquafitness. Wprowadzenie

Aquafitness. Różnice w wykonywaniu ćwiczeń w środowisku wodnym, a lądowym


2. BIEGOWE FORMY RUCHU

­miejsce: teren (park, stadion, las), HS A-13, ul. Szafrana 6
­prowadzący: mgr Agnieszka Grad
­opis przedmiotu: zajęcia skierowane zarówno do osób już uprawiających bieganie, jak i do tych, którzy chcieliby rozpocząć swoją przygodę z tak popularną obecnie formą aktywności fizycznej; uczestnicy zajęć biegowych nie tylko będą mieli okazję poprawić wydolność swojego organizmu, zdobędą również niezbędną wiedzę jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem, jak biegać bezpiecznie, poprawiać swoje dotychczasowe wyniki.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Bieganie. Program treningowy


3. BOCCIA I INNE GRY SPORTOWE

­miejsce: HS A-13, ul. Szafrana 6
­prowadzący: mgr Marta Dalecka
­ opis przedmiotu: zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z paraolimpijską grą boccia oraz innymi grami sportowymi (np. siatkówka, tenis stołowy, badminton) dostosowanymi do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Boccia. Przepisy boccia BISF

Zajęcia wprowadzające

Boccia. Elementy techniczne i taktyczne gry


4. CORE & STRETCH

­ miejsce: HS A-13, ul. Szafrana 6
­ prowadzący: mgr Agnieszka Grad
­ opis przedmiotu: zajęcia składają się z dwóch części „Core” oraz „Stretch”. Ich intensywność nie jest duża a poziom trudności dostosowany jest do możliwości ćwiczących. Zajęcia typu Core obejmują specjalny zestaw ćwiczeń mający na celu wzmocnienie mięśni grzbietu, brzucha i bioder, które odpowiedzialne są za stabilizację kręgosłupa i miednicy, utrzymanie prawidłowej postawy i wzmocnienie całej naszej sylwetki. Stretching to rozciąganie całego ciała, rozluźnienie i uelastycznianie wszystkich mięśni, więzadeł, powięzi i ścięgien, zwiększenie ruchomości w stawach.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

PelińskaMarta.CORE Stability: https://www.youtube.com/watch?v=vcJ-l8PY6fo&t=1s

Pelińska Marta. 30 minut strechingu: https://www.youtube.com/watch?v=6vTjAWVVIjw&t=75s


5. FITNESS

­ miejsce: HS A-13, ul. Szafrana 6
­ prowadzący: mgr Marta Dalecka
­ opis przedmiotu: zajęcia prowadzone są przy muzyce z wykorzystaniem różnych formy fitness takich jak: pilates, fitball, shape, fatburner, fitness jumping, aeroboxing, tbc, abs, abt, step, cellulit workout, stretching, zdrowy kręgosłup, trening interwałowy. Różna intensywność uzależniona od potrzeb grupy.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Fitness. Nowoczesne formy aktywności fizycznej


6. KOSZYKÓWKA

­ miejsce: HS A-13, ul. Szafrana 6, HS A-21, ul. Prosta 39
­ prowadzący: mgr Ewa Misior, mgr Grzegorz Fiedorowicz, mgr Jacek Sajnóg
­ opis przedmiotu: nauka i doskonalenie techniki indywidualnej zawodnika, sprawności motorycznej, zachowania taktyczne zawodnika w ataku i obronie. Zasadnicza treść zajęć to gra szkolna i właściwa poprzedzona dużą ilością ćwiczeń technicznych i taktycznych oraz ogólnorozwojowych.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Koszykówka. Historia, zasady, przepisy

Koszykówka. Oficjalne przepisy gry FIBA 2018

Koszykówka. Przepisy gry. Faule rękami

­- interpretacja przepisów:

­- szkoła rzutów: https://www.youtube.com/watch?v=d5W1dPE111E
­- rzut z miejsca: https://www.youtube.com/watch?v=DJWS4b4AItQ
­- kozłowanie: https://www.youtube.com/watch?v=sfVhkfQ2pVg
­- poruszanie się w ataku bez piłki: https://www.youtube.com/watch?v=4SojYsn0Jwg
­- podania piłki: https://www.youtube.com/watch?v=3futH8KZNr4


7. KULTURYSTYKA

­ miejsce: SG A-1, ul. Podgórna50, HS A-21, ul. Prosta 39
­ prowadzący: mgr Agnieszka Grad, mgr Ryszard Wyder, mgr Ewa Misior, mgr Jerzy Dalecki, mgr Tomasz Paluch, mgr Przemysław Bomski
­ opis przedmiotu: zajęcia dla kobiet i mężczyzn w dwóch siłowniach UZ.

Celem tych zajęć jest ogólne usprawnienie ciała, wzmocnienie układu mięśniowego oraz poprawa wyglądu sylwetki. Dużą zaletą tych zajęć jest możliwość opanowania zasad korzystania z przyrządów siłowych, umiejętność dobierania obciążeń na siłowni i wyboru ćwiczeń kształtujących poszczególne partie ciała.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Trening siłowy


8. NORDIC WALKING

­ miejsce: teren (park, las), HS A-13, ul. Szafrana 6, HS A-21, ul. Prosta 39
­ prowadzący: mgr Agnieszka Grad, mgr Ryszard Wyder. mgr Marta Dalecka
­ opis przedmiotu: NordicWalking to prosta do opanowania aktywność fizyczna, nie wymagająca wysokiej sprawności fizycznej. Są to zajęcia odbywające się głównie na świeżym powietrzu dzięki czemu studenci mają możliwość „dotlenić się” pomiędzy wykładami. W trakcie marszu z kijami pracuje 90% partii mięśniowych co powoduje dużo większy wydatek energetyczny niż w trakcie zwykłego spaceru. W przypadku bardzo niekorzystnych warunków atmosferycznych grupy NordicWalking mają możliwość odbycia zajęć na hali sportowej (formę zajęć ustala prowadzący).

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

NordicWalking. Co to jest

NordicWalking. SWFiS UZ


9. PIŁKA NOŻNA

­ miejsce: HS A-13, ul. Szafrana 6, HS A-21, ul. Prosta 39
­ prowadzący: mgr Jacek Sajnóg, mgr Ryszard Wyder
­ opis przedmiotu: nauka i doskonalenie techniki indywidualnej zawodnika, sprawności motorycznej, zachowania taktyczne zawodnika w ataku i obronie.

Zasadnicza treść zajęć to gra szkolna i właściwa poprzedzona dużą ilością ćwiczeń technicznych i taktycznych oraz ogólnorozwojowych.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Piłka nożna. Core-stability - plan treningowy

Piłka nożna. Szybkość i dynamika - plan treningowy

Piłka nożna. Jakie produkty dodać do jadłospisu

­- Czucie piłki:

­- 7 ćwiczeń jak celniej podawać https://youtu.be/QLbWwEPMTkM
­- 5 sposobów na zakwasy piłkarza https://youtu.be/8u0jT_LUyZw
­- Czego nie jeść przed treningiem? https://youtu.be/vS-hIaGSqls
­- Jak biegać szybciej? https://youtu.be/VnMYCSHdqwo
­- Horst Wein: Funino – piękna gra. Polska Fundacja Sportu i Kultury. Warszawa 2013 https://drive.google.com/file/d/0B_GAiRGeGDc8UFVPQWFxaUxMMWM/view?usp=sharing


10. PŁYWANIE

­ miejsce: Pływalnia MOSiR, ul. Wyspiańskiego
­ prowadzący: dr Tomasz Grzybowski,mgr Przemysław Bomski, mgr Marta Dalecka
­ opis przedmiotu: zajęcia na pływalni odbywają się w trzech grupach ćwiczeniowych:

  1. grupa początkująca – opanowanie podstawowych umiejętności pływackich,
  2. grupa średniozaawansowana – opanowanie prawidłowej techniki pływania stylem grzbietowym i klasycznym,
  3. grupa zaawansowana – opanowanie prawidłowej techniki pływania wszystkimi stylami pływackimi.

Oddzielnie prowadzone są zajęcia dla studentów z orzeczoną niepełnosprawnością,

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Pływanie jest uznawane za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Środowisko wodne powoduje, że jest to ruch odbywający się w odciążeniu, najczęściej w pozycji horyzontalnej, o umiarkowanej intensywności i względnie niewielkiej dynamice. Pływanie ma korzystny wpływ na cały organizm ludzki, a w szczególności na:

  • Układ oddechowy - oddychanie w wodzie wpływa na powiększenie pojemności życiowej płuc. Mięśnie oddechowe w środowisku wodnym pracują znacznie wydajniej, gdyż wydech do wody, wymusza intensywniejszą pracę tych mięśni, które muszą pokonać zwiększony opór środowiska, wynikający ze wzrostu jego gęstości i ciśnienia.
  • Układ krwionośny - różnica temperatur, pozioma pozycja ciała, zwiększone ciśnienie i „masowanie” skóry przez wodę zwiększają jej ukrwienie i powodują lepsze krążenie krwi, zwiększa wydolność serca
  • Układ trawienny – pływanie pobudza pracę żołądka, jelit i nerek; przyspiesza metabolizm
  • Układ kostno-mięśniowo-stawowy – wprowadzenie ciała w ruch w wodzie oraz utrzymanie równowagi wymaga całościowego zaangażowania w pracę układu stawowo-mięśniowego; jednocześnie woda opływając ciało działa jak masaż zmniejszając prawdopodobieństwo wystąpienia przykurczów i skostnień.
  • Układ nerwowy - woda stymuluje zakończenia nerwowe, działa uspokajająco i relaksująco, korzystnie wpływa na nasze samopoczucie, likwidując napięcie i stres.

Pływanie jest doskonałą zabawą, relaksującą zarówno fizycznie jak i psychicznie, jest gimnastyką dla mięśni i stawów, przez co w efekcie zmniejszają napięcie mięśniowe, pobudzając jednocześnie prawidłowy rozwój gorsetu mięśniowego oraz aparatu kostno-stawowego, stanowi profilaktykę skrzywień kręgosłupa, koryguje wady postawy oraz przeciwdziała osteoporozie w wieku późniejszym, podnosi ogólną odporność na infekcje i zakażenia; wspomaga proces rehabilitacji w dolegliwościach kostno – stawowych. Umiejętności pływackie to również bezpieczeństwo. Otwierają szereg możliwości związanych z aktywnym wypoczynkiem nad wodą (kajaki, rowery, żaglówki itp. ).

Już słynny grecki filozof Platon mawiał, że „kto ani czytać, ani pływać nie potrafi, ten urzędu państwowego nie może piastować".

Pływanie. Wskazania i przeciwskazania

­- Kraul i st. grzbietowy. Technika pracy nóg według metodyki Jacka Miciula: http://swimportal.pl/trening/efektywnosc-pracy-nog
­- St. grzbietowy. Synchronizacja rotacji i pracy ręki:

­- Kraul. Oddychanie: http://swimportal.pl/trening/oddech-w-kraulu
­- Kraul. Precyzja w popularnych ćwiczeniach: http://swimportal.pl/trening/precyzja-w-popularnych-cwiczeniach-do-kraula
­- Styl klasyczny. Ćwiczenia pracy nóg:

­- Styl klasyczny. Szybkość i efektywność pracy rąk: http://swimportal.pl/trening/praca-rak-w-stylu-klasycznym


11. REHABILITACJA

­ miejsce: HS A-13, ul. Szafrana 6
­ prowadzący: dr Ewa Skorupka
­ opis przedmiotu: zajęcia dla kobiet i mężczyzn , skierowane do studentów z orzeczoną niepełnosprawnością i zwolnionych z wf, z przeciwwskazaniami do intensywnej aktywności fizycznej oraz powracających do zdrowia po urazach i kontuzjach. Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z wpływem ukierunkowanych ćwiczeń fizycznych na organizm ludzki oraz usprawnianie organizmu w zakresie dostosowanym do umiejętności i możliwości wynikających ze schorzenia lub niepełnosprawności (w zakresie prawidłowego zakresu ruchu w stawach, siły mięśni, wydolności fizycznej, wytrzymałości siłowej mięśni posturalnych)

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Działania usprawniające i profilaktyczne w poszczególnych schorzeniach (w zakresie prawidłowego zakresu ruchu w stawach, siły mięśni, wydolności fizycznej, wytrzymałości siłowej mięśni posturalnych (wprowadzenie do techniki ćwiczeń, opis)

Rehabilitacja cz. 1. Bezpieczne ćwiczenia dla kręgosłupa

Rozwijanie świadomości własnego ciała, relaksu i rozluźniania – program profilaktyki bólu kręgosłupa (zestawy ćwiczeń relaksujących z tekstami metod relaksacyjnych i wizualizacji)

Rehabilitacja cz. 2. Relaksacja

Rehabilitacja cz. 3. Relaksacja


12. SIATKÓWKA

­ miejsce: HS A-13, ul. Szafrana 6, HS A-21, ul. Prosta 39
­ prowadzący: mgr Tomasz Paluch, mgr Jacek Sajnóg, mgr Ewa Misior
­ opis przedmiotu: nauka i doskonalenie techniki indywidualnej zawodnika, sprawności motorycznej, zachowania taktyczne zawodnika w ataku i obronie. Zasadnicza treść zajęć to gra szkolna i właściwa poprzedzona dużą ilością ćwiczeń technicznych i taktycznych oraz ogólnorozwojowych.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Siatkówka. Zagrywka szybująca i z wyskoku

Siatkówka. Przyjęcie zagrywki

Siatkówka. Wystawienie

Siatkówka. Atak

Siatkówka. Blok

­- Wskazówki do nauki elementów technicznych w systemie gry w ataku: https://www.mlodziezowasiatkowka.pl/biblioteka-pilka-siatkowa-video/wskazowki-do-nauki-elementow-technicznych-w-systemie-gry-w-ataku_31,4402.html
­- Zabawy i ćwiczenia siatkarskie: https://www.youtube.com/watch?v=PT5Z7XkRoRI
­- Poruszanie się po boisku: https://www.youtube.com/watch?v=BgYzpTOSKHM
­- Odbicie sposobem górnym: https://www.youtube.com/watch?v=WNxxFhYa6wc
­- Wystawienie: https://www.youtube.com/watch?v=_dm1Zb2vZ28
­- Odbicie sposobem dolnym: https://www.youtube.com/watch?v=BOaR7KqRz-c
­- Przyjęcie zagrywki: https://www.youtube.com/watch?v=D7-xgsL-bVw
­- Atak cz. 1: https://www.youtube.com/watch?v=w6IevIgUfxY
­- Atak cz. 2: https://www.youtube.com/watch?v=Dd81zHyH8QU
­- Atak cz. 3: https://www.youtube.com/watch?v=SrFJOWJZaDc
­- Trenażery w siatkówce: https://www.youtube.com/watch?v=9rg7jUYPsiM
­- Triki siatkarskie w wykonaniu gwiazd siatkówki: https://www.youtube.com/watch?v=3UcpvwuQy3M
­- TerrelBramwell: https://www.youtube.com/watch?v=VGSd_BV59kA


13. ZAJĘCIA OGÓLNOROZWOJOWE

­ miejsce: SG A-1, ul. Podgórna 50, HS A-21, ul. Prosta 39
­ prowadzący: mgr Ryszard Wyder, mgr Jerzy Dalecki, mgr Ewa Misior, mgr Tomasz Paluch, mgr Przemysław Bomski
­ opis przedmiotu: zajęcia dla kobiet i mężczyzn w halach sportowych, skierowane do studentów, którym odpowiadają zróżnicowane formy aktywności fizycznej. Zajęcia mają na celu utrzymanie ogólnej sprawności fizycznej. W skład zajęć wchodzą: sportowe gry zespołowe, różne formy zabaw ruchowych, ćwiczenia kształtujące z przyborami, nordicwalking i marszobiegi terenowe. Oddzielnie prowadzone są zajęcia ogólnorozwojowe dla studentów z orzeczoną niepełnosprawnością,

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Zestawy prostych ćwiczeń z możliwością wykonania w domu na niewielkiej przestrzeni z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała.

  1. Trening ogólnorozwojowy z ciężarem własnego ciała: https://www.menshealth.pl/fitness/Trening-ogolnorozwojowy-z-ciezarem-wlasnego-ciala,4058,2
  2. Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla biegaczy czyli… „parszywa” trzynastka! https://treningbiegacza.pl/artykul/cwiczenia-ogolnorozwojowe-dla-biegaczy-czyli-parszywa-trzynastka
  3. Ćwiczenia ogólnorozwojowe w domu - przykłady ćwiczeń wzmacniających całe ciało https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/treningi/treningi-ogolnorozwojowe/cwiczenia-ogolnorozwojowe-w-domu-przyklady-cwiczen-wzmacniajacych-cale-aa-MTik-3bQ7-JLc4.html
  4. Trening ogólnorozwojowy dla mężczyzn: wykorzystaj ciężar własnego ciała https://www.youtube.com/watch?v=oKLMHA9ylYo
  5. Ćwicz w domu- ćwiczenie ogólnorozwojowe https://www.youtube.com/watch?v=o7-Y4lJHLQQ
  6. Trening ogólnorozwojowy https://www.youtube.com/watch?v=WQ2fZARTJRw

Kilka rad dla wykonujących ćwiczenia.

  1. Wyłącz telewizor i wycisz telefon. Inaczej trening, który zaplanowałeś na pół godziny, przeciągnie się do godziny.
  2. Nie zapominaj nigdy o rozgrzewce, nawet jeśli Twój trening to tylko kilka serii pompek. Chcesz przecież lepszej formy, nie kontuzji.
  3. Dbaj zawsze o właściwą technikę wykonywanych ćwiczeń, jeśli chcesz, by przyniosły one spodziewane efekty, a nie urazy.
  4. Bądź kreatywny, potrzebujesz lekkich hantli? Sprawę załatwić mogą nawet dwie butelki wody.
  5. Pamiętaj o odpoczynku. Trenujesz bez sprzętu, więc nie poddajesz ciała ogromnemu wysiłkowi – przynajmniej teoretycznie. Co wcale nie znaczy, że nie musisz dać mu czasu na regenerację.

14. ZDROWY KRĘGOSŁUP

­ miejsce: HS A-13, ul. Szafrana 6
­ prowadzący: dr Ewa Skorupka
­ opis przedmiotu: zajęcia do osób przebywających długo w pozycji siedzącej, odczuwających dyskomfort lub w ból kręgosłupa. Umożliwią zbudowanie wytrzymałości gorsetu mięśni chroniących kręgosłup, poprawią elastyczność i mobilność mięśni, nauczą poprawnych zachowań profilaktycznych w życiu codziennym. Zbudujesz silny i wytrzymały brzuch, plecy i pośladki!

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Zdrowy kręgosłup. Zestaw wprowadzający

Zdrowy kręgosłup. Zestaw ćwiczeń 1

Zdrowy kręgosłup. Zestaw ćwiczeń 2

Zdrowy kręgosłup. Zestaw ćwiczeń 3


15. RAJD TREKKINGOWY W KARKONOSZACH

­ miejsce: Karpacz/Szklarska Poręba
­ prowadzący: mgr Jerzy Dalecki, dr Tomasz Grzybowski
­ opis przedmiotu: zajęcia realizowane w formie 3-dniowego wyjazdu w Karkonosze w październiku i marcu. W ramach zajęć planowane są trzy wycieczki (w sumie ok. 50 km) pod opieką przewodnika Jeleniogórskiej Grupy GOPR.

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Rajd trekkingowy w Karkonosze, maj 2020


16. SPŁYW KAJAKOWY RZEKĄ OBRĄ

­ miejsce: Międzyrzecz, Gorzyca, Chycina
­ prowadzący: mgr Jerzy Dalecki, dr Tomasz Grzybowski
­ opis przedmiotu: zajęcia realizowane w maju w formie 3-dniowego spływu kajakowego po rzece Obrze. W ramach zajęć planowane są dwie wycieczki (w sumie ok. 30 km).

Zakres tematyczny i materiały do indywidualnej realizacji

Spływ Kajakowy Obra 2020

Spływy kajakowe. Etykieta wodniacka i kajakarska

Spływy kajakowe. Zasady bezpieczeństwa

Spływy kajakowe. Mapa Obra. Międzyrzecz-Gorzyca-Chycina

rekrutacja.png
Rekrutacja
Więcej
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18